21.12.2016 / Päivi Rucidlo

5 digital signage -trendiä vuodelle 2017

13 MILJARDIA euroa. Varmaan arvaat mihin tämä luku liittyy. Näin paljon kansainvälisen ABI Research–tutkimuslaitoksen ammattilaiset arvioivat käytettävän digital signageen vuonna 2017. Siis 13 000 000 000 euroa. Tämä tarkoittaa, että ei pelkästään yhä useampi yritys vaan yhä useampi kokonainen liiketoiminnan ala investoi nyt toden teolla digitaalisiin näyttöihin. Digital signage on viestinnän välineenä tehokas ja kykenevä uudistumaan muuttuvan maailman mukana -toisin kuin monet perinteiset viestinnän muodot.

Vuosittain vaihtuvat käyttäjätrendit vaikuttavat joka alaan, riippumatta siitä missä ja miten digital signagea käytetään. Onko teidän yrityksenne viestintä menossa oikeaan suuntaan? Otetaan selvää tsekkaamalla vuoden 2017 tärkeimmät digital signage –trendit, eli asiakasprofilointi ja analytiikka, itsepalvelulaitteiden käyttö, interaktiivisuus, sosiaalinen media, sekä automatiikka ja integraatiot.

1) ASIAKASPROFILOINTI & ANALYTIIKKA

Asiakkaiden profilointi digitaalisin keinoin kuulostaa lähes rikolliselta. Tosiasiassa profiloinnin avulla voidaan tarjota asiakkaille parempia ostokokemuksia ja relevanttia sisältöä geneerisen mainostulvan sijaan. Profilointi tarkoittaa käytännössä sen tiedon keräämistä, jonka yritykset anonyymisti asiakkailtaan saavat joka käynnin yhteydessä. Luottokorttiyhtiöt ja kanta-asiakasohjelmat ovat tehneet tätä jo pitkän aikaa analysoimalla asiakkaidensa ostoksia. Digitaalisten ratkaisujen myötä saadaan tietoa myös siitä mitä tapahtuu ennen kassaa.

Mitä asiakkaat katsovat ja tutkivat, missä kulkevat, mikä saa heidät pysähtymään, mikä ostamaan? Erilaisin kameroin, asiakkaan älypuhelimen lähettämän Wi-Fi tai GPS –signaalin avulla, sekä kasvojentunnistuksen avulla voidaan analysoida kokonaista asiakaskäyntiä ja kohdentaa mainontaa digital signage-näyttöjen avulla. Lienee sanomattakin selvää, että tämän kaltainen relevantti mainonta näkyy myyntiluvuissa.

Kuva: SD Motions

Tekeekö joku oikeasti näin?

Kyllä tekee, ja kyllä hyötyy. Yhä useampi ketju ottaa profiloinnin käyttöön tulevan vuoden aikana. Esimerkiksi vähittäiskaupan jättiläinen Walmart käyttää analytiikkaa myyntinsä kasvattamiseksi ja tarjotakseen parempaa asiakaspalvelua. Yritys kokoaa asiakasdataa joka ikinen päivä -tarkemmin sanottuna noin miljoonalta asiakkaalta joka tunti. Tämä valtava tiedon määrä pureskellaan markkinoinnin hyötykäyttöön. Loppuen lopuksi profiloinnissakin on kyse hyvästä asiakaspalvelusta. Lue lisää Walmartin "Project Impact"-näyttöstrategiasta TÄSTÄ.

2) ITSEPALVELULAITTEET

Erityisesti pikaruokaravintolat ovat kasvattaneet itsepalvelulaitteiden käyttöä viime vuosina. Trendi alkoi jo vuonna 2009, jolloin automaattiset ”kioskit” edustivat vain kolme prosenttia koko digital signage -markkinasta. Nykyään ravintolaketju toisensa jälkeen ottaa käyttöönsä itsepalveluratkaisut niiden käytännöllisyyden vuoksi.

Software Advicen tekemän tutkimuksen mukaan 88 prosenttia nälkäisistä asiakkaista käyttäisi tabletti- tai kosketusnäyttösovellusta tilatakseen jos sellainen vaihtoehto heille tarjottaisiin. 71 prosenttia 18-34 –vuotiaista mieluummin tilaisi ateriansa suoraan pöydästä tabletin kautta, kuin jonottaisi tiskille.

Kuva: GetMediaPanel

Mitä tämä tarkoittaa?

Digital signage –toimijoille kosketusnäyttöjen kasvu ravintolasektorilla (ja muuallakin) tarkoittaa luonnollisesti bisneksen kasvua. Näitä ratkaisuja käyttäville yrityksille tämä tarkoittaa oman toimintansa tehostamista ja modernisoimista. Pikaruoka-alan työntekijöille itsepalvelulaitteiden määrän kasvu tarkoittaa sekä uuden opettelua että jatkossa myös uuden työpaikan etsimistä laitteiden korvatessa (kassa)henkilöstöä.

3) VUOROVAIKUTTEISUUS JA PELATTAVUUS

Digitaalisessa maailmassa ei yksinkertaisesti voi enää välttyä interaktiivisuudelta. On sosiaalisen median integraatioita, kilpailuja, pelejä, tarjouskoodeja, ja analytiikkaa. Mitä enemmän yritykset saavat yleisön osallistumaan kampanjoihinsa sen parempi. Mobiilit sovellukset jatkavat kasvun kärjessä, mutta vahvana linkkinä yrityksen ja kuluttajan välillä toimivat myös reaaliaikaiset digitaaliset näytöt.

Kosketusnäyttöpinnat parantavat asiakaskokemusta ja parhaimmillaan tarjoavat myös analytiikkaa esimerkiksi asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Erityisesti isot brändit käyttävät pelattavia sovelluksia tuotteidensa esittelyyn ja uutuuksien lanseeraamiseen. Interaktiivisuus sitouttaa asiakkaan, tarjoaa elämyksiä, ja aikaansaa keskustelua. Digitaalinen markkinointi yhdistettynä interaktiivisiin sovelluksiin on syystäkin kulovalkean lailla leviävä ilmiö.

4) SOSIAALINEN MEDIA

Yllätyyyys! Sosiaalisen median sisältöjen käyttö jatkaa kasvuaan joka paikassa. Digital signage –näytöille sosiaaliset mediat ovat siirtyneet hiukan jälkijunassa, mutta siirtyneet kuitenkin. Sosiaaliset mediat, kuten Facebook, Instagram, ja Twitter tarjoavat helposti lähestyttävää ja automaattista sisältöä katsojille. Niiden avulla on myös helppo luoda ja ylläpitää aiemmin mainittua vuorovaikutteisuutta katsojan kanssa.

Kilpailut, kampanjat, ja ajankohtaiset tiedotteet siirtyvät somesta suoraan näytöille, eikä tarvitse moneen paikkaan lähteä erikseen tekemään materiaalia. Materiaalia ei somen käytön myötä tarvitse aina tehdä ollenkaan itse, kun sisällöntuotannon valta annetaan käyttäjille/katsojille.

Kuva: Socialmi.ca

Miten käytännössä?

Esimerkiksi Star Warsin #ForceFriday -kampanja yhdisti lelutuotteiden lanseeraamisen, asiakkaiden osallistamisen, ja digitaaliset näytöt. Fanit osallistuivat ottamalla kuvan uudesta Star Wars –lelustaan ja lisäämällä sen Instagramiin tai Twitteriin hastagilla #ForceFriday. Lelujen lanseeraamisen yhteydessä järjestettiin yömyyntejä ja yli 18 tunnin livestream-tapahtuma Youtubessa. Hastagia käytettiin tunnin aikana yli 13 tuhatta kertaa, ja hypetykseen lähtivät mukaan myös sellaisia pieniä brändejä kuin Lego.

Lue lisää TÄSTÄ.

Royal Caribbeanin ”Come Seek LIVE”-kampanja antoi sosiaalisten medioiden vaikuttajien (kuten Youtuben "High on Life") esittää livestreamia yhdestä matkakohteestaan. Editoidut versiot näistä videostreameista esitettiin Times Squarella New Yorkissa isoilla ulkonäytöillä.

Lue lisää TÄSTÄ.

5) ITSENÄISESTI PÄIVITTYVÄT SISÄLLÖT

Todella harvalla yrityksellä on erikseen palkattu sisällöntuottaja digital signage -näyttöjä varten (voi kun olisikin). Integraatio-sanahirviö tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksen olemassaolevat digitaalisen markkinoinnin järjestelmät yhdistetään digitaalisiin näyttöihin. Esimerkiksi valtakunnallinen ravintolaketju voi päivittää yhdellä kertaa tulevan kuukauden lounaslistat mobiiliappiinsa, webbisivuille, ja digitaalisille näytöille.

Digital signage -alalla integraatiot voivat tarkoittaa myös sitä, että näytöt osaavat itsenäisesti nostaa esiin tiettyyn dataan perustuvaa materiaalia, esimerkiksi sään tai katsojan sukupuolen mukaan. Automatiikka ja integraatiot liittyvät olennaisesti myös edellä mainittuihin sosiaalisten medioiden käyttämiseen, sekä asiakasprofilointiin ja analytiikkaan.

Kuva: Lifehack

Vuonna 2017 tähdätään entistä tehokkaammin tuotettuun, tuoreeseen, ja asiakkaalle relevanttiin, kohdennettuun viestintään.

Monitoroitsija toivottaa leppoisaa loppuvuotta ja tehokasta alkavaa vuotta 2017!

Tässä Beaver Groupin "oldie but a goodie" sisältösämppelivideo.

LÄHTEET
Skykit: Digital Signage Trends for 2017
rAVe Publications: Digital Signage Trends To Watch in 2017
Digital Signage: Make content automation a breeze with digital signage integrations

Haluatko tietää lisää Digital Signagesta? Tutustu palveluun

Tilaa tuorein Digital Signage -tieto sähköpostiisi!