19.10.2016 / Päivi Rucidlo

Puoli-ilmaisia sisältötyökaluja graafisille amatööreille

Sitä varten digital signage -näytöt on hankittu, että joku niitä katsoisi. Sisällön tärkeydestä ei siis voi liikaa saarnata.

Mutta mistäpä tällainen graafinen amatööri sitä sisältöä taikoisi? Talossa ei ole ammattigraafikkoa, mainostoimiston käyttäminen on aikaavievää ja kalliinpuoleista, eikä itsellä riitä taidot (eikä hermot) vääntää Illustratorin kanssa. Huuh puuh, tuskanhikeä pukkaa.

No worries! Olemme löytäneet puoli-ilmaisia palveluita, joilla voit kohtalaisen helposti tuottaa hyvännäköistä video- ja kuvamateriaalia digitaalisille näytöille.

Tämän tarvitset päästäksesi alkuun

- mitä haluat KERTOA: tarjous, hyvänpäiväntoivotus, aukioloajat, tuorein rekry, uusi kampanja..?
- yrityksenne LOGO: mielellään läpinäkyvällä taustalla eli yleensä tiedostomuodossa .png
- yrityksenne KUVAMATERIAALIA: tuotekuvia, kuvituskuvaa, videoklippejä, graafisia pohjia..

Yhdistä nämä elementit seuraaviin puoli-ilmaisiin palveluihin, ja ykskaks oletkin luonut kasapäin tyylikästä tavaraa näytöille lisättäväksi! Muista, että hyvännäköinen sisältö maksaa itsensä takaisin tuloksina –haet näyttöjen avulla sitten lisää myyntiä, vahvempaa brändimielikuvaa, tai selkeämpää asiakasviestintää.

(BTW, meillä Firstiläisillä ei ole näihin palveluihin mitään muita yhteyksiä kuin se, että olemme niitä itse innostuneet käyttämään)

Kuva: canva.com

Kuvapohjia erityisesti lyhyisiin viesteihin, promoihin, tiedotteisiin, ja kampanjoihin. VAROITUS! Tähän työkaluun saattaa rakastua!

Valitse haluamasi pohjan asettelu (näytön suunta ja resoluutio), löydä mieleisesi graafinen ilme, vaihtele tekstejä, fontteja, ja värejä halutusti, lisää yrityksen logo, ja lopuksi lataa valmis kuva itsellesi tiedostomuodossa .jpg tai .png. Mikäli valitsemasi design sisältää tekijänoikeussuojattuja elementtejä, niin voit todella kohtuulliseen hintaan ostaa niihin rajattoman käyttöoikeuden. Ilmaistakin materiaalia on tarjolla paljon. Voit myös luoda kokonaan omia designeja ja asetteluja, käyttää Canvan omaa kuvakirjastoa, tai yksikertaisimmillaan vaihtaa vain tekstit valmiiseen pohjaan ihan sen mukaan mitä milloinkin tarvitset.

Tässä lista niistä pohjista, jotka resoluutionsa (koko ja muoto) puolesta sopivat yleisimmille digitaalisille näytöille (FullHD, 16:9):

VAAKASUUNTAINEN NÄYTTÖ: Documents/Presentation (16:9), Blogging&eBooks/DesktopWallpaper, Social Media & Email Headers/Youtube Thumbnail, Youtube ChannelArt, Google+ Photo, Ads/Facebook Ad

PYSTYSUUNTAINEN NÄYTTÖ: Blogging & eBooks/eBook, Kindle Cover

Sivuston oikeassa yläkulmassa voit syöttää haluamasi resoluution ja luoda kuvan kokonaan itse. Yleisimmin käytetyillä digital signage-näytöillä toimii resoluutio 1920x1080px.

Canva tarjoaa avuksesi myös hyvin toteutetun Design School-opaskokoelman https://designschool.canva.com/

Kuva: magisto.com

Valmiita videopohjia. Sopii erityisen hyvin lyhyisiin teaser-tyyppisiin videoihin, mielikuvien ja fiilisten herättäjäksi, sekä tuotemainoksiin.

Lisää yrityksenne kuvia ja/tai videoklippejä, valitse haluamasi teema, musiikki, ja otsikoi videosi (esim. ”TAPAHTUMA X 10.11.2016” tai ”REKRY AUKI! TSEKKAA WWW.FIRSTVIEW-FI”). Magisto-palvelu luo näistä valmiiksi editoidun videoklipin jos jonkinlaisilla höysteillä. Saatat joutua tekemään pari kokeiluklippiä, jotta keksit miten materiaalisi asettuvat videopätkään. Eri teemojen testailulla löydät sopivimman omaan tarkoitukseesi. Business-palvelu maksaa 9,99 dollaria kuussa, ja se mahdollistaa mm. logojen ja tekstien lisäämisen, HD-laatuisen videonlataamisen, sekä antaa vapautta videon editointiin.

Samankaltaista palvelua tarjoaa myös ANIMOTO (www.animoto.com), josta löytyy valmiita storyboardeja esimerkiksi yritysesittelyn tekemiseen.

Kuva: powtoon.com

Soveltuu hyvin presentaatioihin,messumateriaaleihin, tai vaikka blogimerkinnän tueksi ;)

Powtoon tarjoaa valmiita animaatiopohjia, joita pystyy muokkaamaan vähän kuin PowerPointissa dia kerrallaan. Lopputuloksena on tyylitelty, graafinen esitys, joka ei näytä miltään kasikytluvun kalvosulkeisilta. Eri käyttötarkoituksiin löytyy omat kategoriat hakemisen helpottamiseksi, ja esitysten tyyli on rennon freesi. Voit lisätä omia kuvia, tekstejä, ja logoja halutusti. Lopputuotoksen voi ladata näytöille sopivassa MP4-muodossa maksua vastaan. Powtoon mahdollistaa palvelun ostamisen joko latauskohtaisesti halvimmillaan 8 dollaria per lataus, tai kuukausipalveluna halvimmillaan 19 dollarilla kuussa.

KLIKKAA TÄSTÄ katsoaksesi vajaassa kahdessa tunnissa toteutettu testiversio.

Kuva: pixabay.com

Ihan oikeasti ILMAISIA kuvituskuvia. Eri hakusanoilla löytyy melko kattavasti eri kokoisia kuvia moneen käyttötarkoitukseen. Pixabay toimii lahjoitusten perusteella, ja jokainen käyttäjä voi halutessaan luovuttaa omia kuviaan koko maailman käyttöön. Pixabay ehdottaa kuvia myös maksullisista kuvapalveluista (mm. Shutterstock), jos ilmaisista kuvista ei sopivaa löydy. Näitä voit käyttää esimerkiksi kuvituskuvina edellä mainituissa video- ja pohjapalveluissa.

Kuva: placeit.com

Upota oma kuvasi tablettiin, älypuhelimeen, tai läppärin näytölle eri skenaarioissa ja käytä kuvaa omissa materiaaleissasi. Palvelu ”istuttaa” haluamasi kuvat näytöille oikeassa suhteessa. Webbikokoiset kuvat voit ladata ilmaiseksi, isommat kuvat saatladattua alkaen 8 dollarilla per kuva. Voit myös muokata kuvia palvelun kautta lisäämällä tekstiä, filttereitä, tai muuta hienosäätöä. Voit upottaa kuviin myös videoita. Nämä ”mock-upit” eivät toimi heterogeenisesti ihan kaikessa markkinoinnissa, mutta voivat olla hyvinkin nykyaikainen ja tarpeellinen lisä monen yrityksen tuotteiden tai palveluiden esittelemiseen.

Haluatko tietää lisää Digital Signagesta? Tutustu palveluun

Tilaa tuorein Digital Signage -tieto sähköpostiisi!