27.04.2015

/

Faktat tiskiin, osa 2: Näyttöjen vaikutus brändiin, ja digital signage-ratkaisujen ROI

Jaa artikkeli

Edellisessä Monitori-artikkelissa perustelimme digital signage-näyttöjen huomioarvoa ja vaikutusta myyntiin. Jatkoa seuraa, kun todennamme näyttöjen vaikutuksen brändiin ja tutustumme investoinnin takaisinmaksuaikaan.

Myyntiargumentti: Digitaalinen mainonta VAHVISTAA BRÄNDIÄ?

Luth Research & Brand Finance: näyttöjen vaikutus pankkiasiakkaiden mielikuviin

Stratacache julkaisi joulukuussa 2014 markkinointitoimistojen Brand Finance ja Luth Research toteuttaman tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa lähes 4000 pankkiasiakasta vastasi 50 kysymykseen, joilla kartoitettiin brändimielikuvia sekä näyttöjen vaikutusta asiakkaan toimintaan. Tutkimus toteutettiin 17 eri pankissa Yhdysvalloissa.

- 77% vastaajista piti digital signage-näyttöjä käyttäviä pankkeja innovatiivisempina kuin kilpailevia, ’näytöttömiä’ pankkeja

- Digitaaliset näytöt asiakastiloissa koetaan miellyttävämmiksi, vähemmän hyökkääviksi, ja innovatiivisemmiksi kuin muut mediat (mm. TV ja online-mainonta)

- Näyttöjä käyttävät pankit mielletään asiakasystävällisemmiksi kuin kilpailijansa

- Vastaajat muistavat digitaalisilla näytöillä esitetyt markkinointimateriaalit vähintään yhtä hyvin tai paremmin kuin perinteiset printtijulisteet

Myyntiargumentti: Infonäyttöjärjestelmä MAKSAA ITSENSÄ TAKAISIN?

Esimerkkilaskelma: Printtijulisteiden korvaamisen tuottamat säästöt

Digital signage-järjestelmän hankintakulut katetaan yleensä sillä, miten paljon järjestelmä säästää kustannuksissa. Säästöä tulee erityisesti siitä, että käytetään vähemmän resursseja viestin perille viemiseksi (mm. henkilöstö, materiaali jne).

Tässä laskennallinen esimerkki säästöistä joita saadaan, kun korvataan osa printtimateriaalista näytöillä.

- Laadukkaan 47” (n. 110x70xm) kokoisen printtijulisteen kaikki kustannukset yhteensä 14€/kpl (graafinen suunnittelu, painatus,materiaali, kuljetus, asennus, vanhojen julisteiden hävitys)

- Julisteiden määrä/kampanja 100kpl (=1400€/kampanja), 4 kampanjaa kuukaudessa = 5600€/kk (67200€/vuosi)

Korvataan 25 julistepaikkaa näytöillä (1000€/kpl) --> alkuinvestointi 25000€ + palvelumaksut 26€/kk/näyttö =650€/kk (7800€/vuosi)

ELI säästö jo ensimmäisenä vuonna 34 400€. Siitä sopii sitten laskea miten paljon tulee säästöjä jos julisteiden tai kampanjoiden määrä on suurempi. Ja pitää muistaa, että yksi näyttö = älyttömän monta mainospintaa pitkin päivää. Printtijuliste = yksi ja sama pinta.

Esimerkkilaskelma: Tuotot mainosmyynnistä ja/tai myynnin kasvusta

Kuluja katetaan myös myynnin kasvulla sekä myymällä näytöiltä mainosaikaa esimerkiksi yhteistyökumppaneille tai tavarantoimittajille.

- Esimerkkilaitteistona 42-tuumainen näyttö mediasoitinlaitteella asennuksineen -1830€ (alkuinvestoinnin keskihinta suomalaisten digital signage-toimijoiden kesken vuonna 2012). - Mainospaikan (esim. 10 sekuntia kuvaa tai videota) hinta +870,50€ (suomalaisten näyttömainosten myyjien keskihinta v. 2012) TAI myynnin kasvu mainosnäkyvyyden myötä +870,50€.

ESIMERKKI 1: yksi myyty mainospaikka per viikko, 1 näyttö =investointi -1830€ / lisätulo +870,5€ = takaisinmaksuaika 2,9 viikkoa

ESIMERKKI 2: yksi myyty mainospaikka per viikko, 10 näyttöä (samassa tai eri lokaatioissa) = alkuinvestointi -18300€ / lisätulo +870,5€ per viikko = takaisinmaksuaika 7,5 kuukautta

- Lisätään tähän vielä markkinointi- ja hallintokulut, esimerkiksi yhden henkilön palkkakustannukset keskimäärin -235€/mainosajan myyntiviikko, jolloin

ESIMERKKI 1: yksi myyty mainospaikka/vko, 10 näyttöä =investointi ja kulut -30520€/ensimmäinen vuosi, tuotto +45266€/vuosi = takaisinmaksuprosentti (ROI) 48,3%

ESIMERKKI 2: 10 näyttöä, mainoksia saadaan myytyä 5 kpl per viikko yhteensä 16 viikkona vuodesta (esim. mainosmyyntiä tehdään vain kesäisin) = investointi ja kulut -29260€/ensimmäinen vuosi, tuotto +69640€/vuosi = ROI 138%

ELI melko vähällä (mainos)myyntityöllä saa omansa pois ja äkkiä, jonka jälkeen näytöt tuottavatkin pelkkää plussaa.

Tässä vielä bonuksena pari graafia ajatuksia herättämään:

Kuvat: Arbitron Lähteet linkattu tekstiin. Lisää tutkimustietoa digital signage-alalta löydät esimerkiksi TÄÄLTÄ.

Jaa artikkeli

Liity FirstView-sisäpiiriin

Laita meidät töihin!

Varaa aika Digital Signage -ammattilaiselle

Varaa maksuton konsultointi asiantuntijamme kanssa.  Saat kattavan yleiskuvan Digital Signagen hyödyistä  organisaatiossasi sekä ratkaisuehdotuksen tarpeisiinne soveltuvista digital signage
-ratkaisuista.

Juha Kähäri

Myyntijohtaja

juha@firstview.fi

+358 40 511 8511

Matthieu Alfont

Asiakaspäällikkö

matthieu@firstview.fi

+358 40 098 8833

Isto Lindström

Kehitysjohtaja

isto@firstview.fi

+358 400 940 662

Tommi Högmander

Toimitusjohtaja

tommi@firstview.fi

+358 40 749 0190