HRx 2018 – tunnelmia tapahtumasta

Suomen suurimmassa HR-alan tapahtumassa HRx 2018 puhutti etenkin yritysten sisäinen viestintä, läpinäkyvyys ja tiedonkulku.  Parhaimmillaan toimivalla, avoimella viestinnällä voidaan parantaa yrityksen henkilökunnan tyytyväisyyttä. Siksi sisäinen viestintä ei ole vain viestinnän asia, vaan oleellinen osa HR:ää.

Meiltä tapahtumassa puhumassa oli Tommi yhdessä DB Schenkerin markkinointi- ja viestintäjohtaja Pasi Ripatin kanssa. Päivän aiheena oli työntekijöiden tavoittaminen 2020-luvulla.

Usein työntekijät ovat hajaantuneena eri puolille ja jokaisen työpäivä koostuu pienistä, irtonaisilta tuntuvista palasista. Yritysten haasteena on löytää keinot tavoittaa työntekijät ja luoda me-henkeä. Samalla yritysten pitäisi viestiä arvoistaan ja visiostaan niin, että työntekijät ymmärtävät miksi yrityksessä ollaan töissä.

Intranetin ja ilmoitustaulujen aika on ohi

Puheenvuorossamme esittelimme Firstin visiota siitä, miltä yritysten sisäinen viestintä näyttää viiden vuoden kuluttua. Vähän provosoivasti esitimme, että nuoret eivät enää tulevaisuudessa tiedä sanaa intranet. Tämä siksi, että intranet on kuin informaation hautausmaa, jonka viestitulvasta työntekijä ei löydä itseä kiinnostavia asioita. Vaikka siis viestitään oikeista asioista, kanava on väärä eikä lopulta tiedetä, meneekö viesti perille.

Infonäytöillä tavoitetaan ja sitoutetaan työntekijät

Kun yrityksessä kaikki tietävät, mitä tapahtuu, työntekijät ovat tyytyväisempiä. Käytännössä työntekijöiden sitouttamisessa ja yhteishengen luomisessa kyse on hyvin pienistä asioista.

Ensimmäinen askel on kertoa avoimesti mitä yrityksessä tapahtuu. Sen jälkeen yrityksen omaa propagandaa voidaan pehmentää tuomalla väliin viestejä vaikka työntekijöiden yhteisistä harrastuksista. Molemmissa infonäytöt ovat toimiva kanava – etenkin jos työntekijät eivät vietä koko päivää tietokoneella.

Ilmoitustauluista nykyaikaan

Parasta antia päivässä oli DB Schenkerin Pasin kertomus heidän matkastaan kohti 2020-lukua. Lähtötilanne sisäisen viestinnän kehittämiselle oli ajatus siitä, että ilmoitustauluja pitäisi parantaa. Ilmoitustaululla oli jokaiselle toiminnolle oma osionsa ja viestintä printtasi intranetin valmiiksi.

DB Schenkerillä päätettiin tuoda sisäinen viestintä nykyaikaan ja kokeilla digitaalista ilmoitustaulua eli infonäyttöjä. Infonäytöt otettiin käyttöön yksinkertaisesti siksi, että DB Schenkerillä toimintaa on jopa 18 paikkakunnalla ja viesti pitää saada perille työntekijölle niin toimistoissa, terminaaleissa, varastossa kuin tien päällä.

DB Schenker aloitti 2010 infonäyttöprojektinsa neljällä paikkakunnalla, joissa näytöillä viestittiin terminaalityöntekijöille. Myöhemmin näyttöjen määrä tuplaantui ja näytöt otettiin käyttöön kaikissa terminaaleissa, varastoissa ja pääkonttorin toimistotiloissa.

Mieti strategia ja sijainnit

Vuosien kokemuksellaan Pasi jakoi auliisti käytännönläheisiä oppeja infonäyttöjen käyttöön. Tärkeää on miettiä, kenelle viestitään, millaisia sisältöjä tuotetaan ja ennen kaikkea kuka sisältöä tekee.

Vaikka niin toivoisi, sisältöä ei tule hihasta ravistelemalla eikä intranetin sisältö sellaisenaan toimi infonäytöillä. Sisällön pitää olla sellaista, joka aidosti kiinnostaa työntekijää, jotta näyttöjä tulee seurattua. Pitää olla kanttia myös poistaa hyviä sisältöjä, jotta viestintä pysyy tuoreena ja kiinnostavana.

Ennen kaikkea näytöt tulee sijoittaa paikkoihin, joissa ihmiset luontevasti pysähtyvät ja ehtivät luoda katseen näytöille. Yllättävätkin paikat, kuten kahvihuoneet, voivat osoittautua huonoiksi, jos työntekijät eivät vietä siellä aikaa.

Mitä tapahtumasta jäi käteen?

HRx oli täynnä innostavia puheenvuoroja, keskusteluja ja kohtaamisia. Puheenvuoroissa kävi myös selväksi, että meillä FirstView:llä tehdään monia asioita oikein.

Tapahtumassa puhuttiin paljon työntekijöiden sitoutumisesta, itseohjautuvuudesta ja siitä, mikä lopulta on työnantajan käsissä ja mikä omalla vastuulla. Johdon ei enää odoteta antavan ohjeita, vaan tarjoavan apua ja tukea, jotta työntekijä voisi tehdä työnsä paremmin.

Kärjistettynä työnantajan pitäisi palkata parhaat ja sen jälkeen pysyä poissa heidän tieltään. Ainakin meillä Firstillä ajatus toimii. Firstiläisistä jokainen on mukana omalla naamallaan ja tekee työnsä niin, että siitä voi olla ylpeä.

Yksi suurimmista HRx:n oivalluksista oli myös tämä: työ on niin suuri osa arkea, että oikeastaan ei edes ole olemassa erikseen työhyvinvointia, on vain hyvinvointia. Siksi meillä tehdään kaikkemme, jotta yrityksissä sisäinen viestintä toimisi paremmin ja työntekijät viihtyisivät työssään sekä kokisivat työnsä merkitykselliseksi.

Suuret kiitokset kaikille ständillämme käyneille ja erityiskiitos DB Schenkerin Pasille asiantuntevasta ja käytännönläheisestä puheenvuorosta!

Tommin ja Pasin puheenvuoron voit katsoa alta.

Jatkamme mielellämme keskustelua infonäytöistä yritysviestinnässä! Jätä yhteydenottopyyntö, niin olemme sinuun yhteydessä.

Tykkäätkö tästä artikkelista?

Share on facebook
Jaa Facebookissa
Share on twitter
Jaa Twitterissä
Share on linkedin
Jaa Linkdinissä
Share on email
Lähetä sähköpostina

Liity FirstView-sisäpiiriin

Älä missaa mitään - ajankohtaista informaatiota kentältä ja alasta.

sivut

FirstView Digital Signage

yhteystiedot

Artturinkatu 2 E
(Saippua Center), 5. krs,
20200 Turku Finland

TEKNINEN TUKI