25.09.2014

/

What's up, digital signage? Asiantuntijoiden ennuste vuodelle 2014

Jaa artikkeli

Monitori on viime aikoina ollut vaiti monitoroitsijan hiirikäden hajottua. Paluu sorvin ääreen kannattanee aloittaa tsekkaamalla mitä Digital Signage Expert Groupin asiantuntijat ennustavat alkaneelle vuodelle. Seuraavassa avataan väistämättömiä(?) muutoksia seitsemän avainelementin puitteissa. Käsittelyyn joutuvat liiketoiminta, sisällöt, järjestelmien design, softat, laitteistot, liitettävyys, sekä käytettävyys. Are you.. Connected? Excited? READY?

LIIKETOIMINTA: There's no business like what-to-show business

Tutkimusten eteen tehdään enemmän ja tarkempaa työtä, ja raportoinnin merkitys korostuu eri markkinasegmenteilläMainospohjaiset kokonaisuudet jatkavat lisääntymistään, mutta myös yrityksen omien työntekijöiden käyttöön tarkoitetut järjestelmät luovat oman arvonlisäyksensäROI (return on investment, investoinnin tuotto) ja ROO (return on objectives, ‘tavoitteiden tuotto’) ottavat paikkansa erillisinä kokonaisuuksina, jossa kylmän rahan käytön voidaan katsoa olevan tuottoisaa erilaisten tavoitteiden saavuttamisen kautta (esim. bränditietoisuus, näkyvyys) pelkän myynninlisäyksen tai esimerkiksi mainosajan myyntituoton sijaanVuoden kysymykseksi nousee se, mitä nämä tavoitteet ovat. Muut avainelementit elävät sen mukaan, mitä tavoitteita asetetaan.

SISÄLLÖT: Dancing with the screens

Analytiikka nousi kuumaksi perunaksi vuonna 2013 mm. katsojamäärien (silmäparit) ja myynnin kasvun muodossa. Analytiikka kuumenee tulikuumaksi vuonna 2014 uusin linjauksin: kuka katsoja on, miten pitkään näyttöä katsotaan, ja minkälainen vaikutus näytön sisällöllä on katsojaan.Ymmärrys digital signage-ratkaisujen mahdollisuudesta toimia todellisena käyttäytymisen muokkaustyökaluna lisääntyyDigital signage-viestien (näyttöjen materiaalien) ”call to action” eli toimintaa kehotuksen merkitys ja sen ymmärtäminen lisääntyy. Ymmärretään myös, ettei ”call to action” koske pelkästään mainossisältöjä.Sosiaaliset mediat vakiinnuttavat paikkaansa myös digital signage-toteutuksissa ja niitä integroidaan osaksi sisällön suunnittelua JÄRJESTELMIEN DESIGN: One size does not fit all.. Digital signage-järjestelmistä tulee sekä yksinkertaisempia toteutuksia että entistä monimutkaisempia ja monipuolisia toteutuksia, kun näyttöverkostojen toimintaa ja luonnetta ymmärretään yhä paremminDigita signage-ratkaisujen suunnittelu tunnistetaan erillisenä yrityksen AV- tai IT-infrastruktuurista, sisältäen osia molemmista

SOFTWARE: ..but there's something for everyone.

Yksinkertaisten ja kevyiden ohjelmistojen tarve lisääntyy, kun kaikki yritykset eivät tarvitse tai kaipaa kaikkia hilavitkuttimia kuten erilaisia sisältöformaatteja tai toiminnallisuuksiaJos monet softat ovat tähän asti tukeneet esimerkiksi mainostoimistoon tai yhteen käyttäjään sidottuja järjestelmiä, niin nyt siirrytään tuomaan näyttöjen sisällönhallinta yhä useammalle yrityksen (omalle) työntekijälle.

Räätälöityjen ohjelmistopakettien suunnittelu eri segmenteille ja erilaisia, yritysten spesiaaleja käyttötarkoituksia varten kasvaaSosiaalisten medioiden integrointi digital signage-ohjelmistoihin ottaa tärkeän roolinInteraktiivisuus jatkaa kasvuaan, mutta kosketusnäyttöpintöjen lisäksi sisällytetään yhä enemmänpassiivisia vuorovaikutuksen muotoja, kuten QR-koodien jalostettua käyttöä tai NFC-tunnisteitaKaksisuuntainen kommunikaatio (datan tuominen katsojalta digital signage-järjestelmään) osaksi asiakkaan sisällyttämisen kokemusta

LAITTEISTOT: Time to loose some weight

Litteiden näyttöjen hinnat vakiintuvat jossain määrin, sillä valmistajatasolla ei ole montaa tekijää jäljellä. Toisin sanoen, ei ole enää juurikaan mistä leikata hintaa pienemmäksi. Yhä useampia näyttöjä tarjotaan sisäänrakennetulla mediatoistinlaitteella, kuten Samsung teki jo viime vuonna.

4K eli ultra HD-tasoinen materiaali nostaa päätään, mutta ei nouse dominoivaksi vielä pariin vuoteen sisällöntuotantokustannusten ja materiaalin jakamisen monimutkaisuuden vuoksi.

OLED-näytöt eivät kokonaan voita LCD-näyttöjä monista syistä, alkaen tarjonnasta, kuluista, ja suorituskyvystäMediatoistinlaitteet hyötyvät pienempikokoisista, mutta suuremmista ja halvemmista SSD-levyistäVideoseinien käytössä nähdään kaksinumeroista kasvua.

LED-näytöistä nähdään joitain uusia variaatioita ja ne tulevat olemaan helpommin saatavilla digital signage-, AV- ja IT-käyttöön.

LIITETTÄVYYS: Beam me up, Scotty!

Langattomat ratkaisut ja siirtonopeudet kehittyvät ja parantuvat entisestäänUnohdettu USB nousee uudestaan keinona jakaa sisältöä pienen mittakaavan näyttötoteutuksissa. Median streamaus eli suoratoisto kehittyy videoiden pakkausmuotojen parantuessa

KÄYTETTÄVYYS: You are not alone

“Juuri ajallaan”-konsepti löytää tiensä digital signage-ratkaisujen logistiikkaan. Projektinhallintaan saadaan lisää työkaluja muun muassa ratkaisutoimittajien tukiessa yritysten näyttöviestintäratkaisuihin siirtymistä ja niissä kehittymistä alusta loppuun, laitesuunnittelusta sisältöön. Digital signage-palvelujen ulkoistaminen ison mittakaavan toteutuksissa saa lisää hyväksyntää ja ymmärrystä.

Nähtäväksi jää miten oikeaan asiantuntijat ennustuksissaan tällä kertaa osuvat. Vielä pari vuotta sitten isossa maailmassa tehdyt alan ennustukset vain sivusivat hitaasti lämpiävää Suomen markkinaa. Viime vuodesta lähtien trendejä on alkanut näkyä täälläkin. Firstiläisten tallissa sekä viimevuotisia trendejä että tulevalle vuodelle esitettyjä odotuksia on jo hyvän aikaa toteutettu. Uskon, että sama pätee monilta osin myös muihin suomalaisiin alan toimijoihin. Kaikilla digital signage-ratkaisujen toimittajilla on kova puhina päällä, näyttöjä putkahtelee kaupunkikuvaan kuin sieniä sateella.

Eikä tämä sade ole laantumaan päin.

Lähde: Alan C. Brawn: Digital Signage trends in 'The 7 Key Elements' for 2014

Jaa artikkeli

Liity FirstView-sisäpiiriin

Laita meidät töihin!

Varaa aika Digital Signage -ammattilaiselle

Varaa maksuton konsultointi asiantuntijamme kanssa.  Saat kattavan yleiskuvan Digital Signagen hyödyistä  organisaatiossasi sekä ratkaisuehdotuksen tarpeisiinne soveltuvista digital signage
-ratkaisuista.

Juha Kähäri

Myyntijohtaja

juha@firstview.fi

+358 40 511 8511

Matthieu Alfont

Asiakaspäällikkö

matthieu@firstview.fi

+358 40 098 8833

Isto Lindström

Kehitysjohtaja

isto@firstview.fi

+358 400 940 662

Tommi Högmander

Toimitusjohtaja

tommi@firstview.fi

+358 40 749 0190