Olisiko arvailun aika jo ohi? Hyödynnä kävijäseurantaa myymälässä

Analytiikan hyödyntäminen on nykyään yhtä arkipäiväistä kuin netissä surffailu puhelimella. Todennäköisesti teidänkin yrityksenne hyödyntää sitä verkkomarkkinoinnissaan. Seurannassa ovat asiakkaan tekemät tai tekemättömät toimenpiteet, klikit, käytetty raha ja saavutetut tulokset. Kerätty data käytetään hyödyksi ja tehdään sen pohjalta toimenpiteitä kohti parempaa myyntiä.

Mutta millä mallilla analytiikan hyödyntäminen onkaan kivijalkamyymälässä?

Myymälän toimintaan liittyvä seuranta ei useinkaan ole yhtä tuloshakuista kuin vaikkapa verkkokaupassa. Dataa hyödynnetään mittaamalla lähinnä toteutuneiden ostotapahtumien määrää. Se mitä tapahtuu ennen ostotapahtumaa, on jätetty vaille huomiota.

Arvailut sikseen

Kivijalkaliike on edelleen monelle toimijalle kuitenkin tärkeä lenkki kokonaismyynnissä. Asiakas on voinut tutustua tuotteeseen ennakkoon netissä ja lopullinen päätös tullaan tekemään liikkeeseen. Tai toisinpäin, liike voi palvella showroomina ja sovitushuoneena, vaikka itse ostos tehtäisiinkin verkkokaupasta. Kivijalkakauppaa on siis syytä kehittää edelleen verkon rinnalla ja se onnistuu oikeanlaisen datan avulla.

Ilman minkäänlaista seurantaa liiketilan toimivuus voi olla arvailujen varassa. Onko tuote sijoitettu oikealle paikalle? Tuleeko kampanja riittävän hyvin esille myymälässä? Vastaavatko myymälässä vierailijat oletettua kohderyhmää vai kaipaavatko edellä mainitut osa-alueet vielä hiomista?

Analytiikka laittaa stopin arvailuille. Data paljastaa miten tilasi todella toimii. Sen pohjalta oikeisiin asioihin satsaaminen on myös huomattavasti helpompaa, etkä putoa kerta toisensa jälkeen enää samoihin sudenkuoppiin.

Data toimii siis hyvänä ohjenuorana paitsi infonäyttöjen ja tuotteiden sijoituspaikoille, se antaa työkaluja myös suoraan viestinnän ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Miten kävijäseuranta toimii?

Analytiikka, josta voimme kansanomaisemmin puhua myös nimellä kävijäseuranta, voidaan jalkauttaa sensoreiden avulla kätevästi kivijalkamyymälään. Myymälään asennettu sensori kerää tietoa, jonka pohjalta voidaan kehittää myymälän toimintaa, tehdä tehokkaampia markkinointitoimenpiteitä ja saavuttaa parempia tuloksia.

Kävijäseurannan avulla voidaan seurata useita osatekijöitä:

  • myymälän kävijämääriä
  • ruuhkahuippuja
  • kävijöiden kulkureittejä ja viipymää
  • brändin tai tuotteen houkuttelevuutta ja kampanjoiden tehokkuutta

Kerätty tieto on täysin anonyymia, mutta markkinoijalle se on kullan arvoista tietoa. Demograafisten tietojen kuten katsojan iän ja sukupuolen perusteella voidaan esimerkiksi kohdentaa katsojalle oikeanlaista sisältöä infonäytöillä. Dataa voidaan ohjata myös suoraan asiakaspalvelun käyttöön esimerkiksi ilmoittamalla automaattisesti henkilökunnalle kun kassoille alkaa muodostua jonoa.

Kerättyä tieto voidaan käyttää hyödyksi myös työvuorojen suunnittelussa, jotta asiakaspalvelussa riittää resursseja kun sitä tarvitaan.

Parhaat tulokset saavutetaan tietysti jatkuvalla mittaamisella kuten verkossakin. Asetettuja mittareita voivat olla esim. kävijät (määrä, sukupuoli, ikä), kävijöiden kulku (kulkureitit, lämpökartta, rajan ylitykset), viipymä (vietetty aika, kuljettu matka) ja huomioarvo (pysähtyneet, katseluaika, katselukerrat).

Haluatko kuulla lisää videoanalytiikasta? Ota yhteyttä kerromme sinulle mielellämme lisää!

Tykkäätkö tästä artikkelista?

Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa Linkedinissä
Lähetä sähköpostilla