Infonäyttösisältöjen suunnittelussa tärkeintä on selkeys, kohderyhmän ymmärtäminen ja näyttävä visuaalinen toteutus. Ja juuri siinä kohtaa Canva tulee apuun. MediaCloudin Canva-integraatio tekee sisällöntuotannosta nopeaa, visuaalista ja ennen kaikkea vaivatonta. Voit lisätä Canvassa tehdyt materiaalit omille näytöille parilla klikkauksella suoraan MediaCloudissa.
Mikä ihmeen Canva-integraatio?
Canva on näppärä kuvankäsittely- ja sisällöntuotanto-ohjelma yksityishenkilöille, pienyrityksille ja myös isoille organisaatioille. Palvelusta löytyy lähes rajaton valikoima valmiita malleja, kuvapankkikuvia, videoita, grafiikoita, ääniraitoja ja muita elementtejä. Voit käyttää Canvassa myös omia sisältöä ja fontteja lataamalla ne palveluun. Canvaan on myös helppo määritellä yrityksen oma brändi-ilme, jolloin kaikki sisällöt noudattavat automaattisesti yhtenäistä visuaalista ilmettä.
MediaCloudin Canva-integraatio mahdollistaa sen, että Canvassa suunnitellut sisällöt voidaan tuoda suoraan MediaCloudiin ilman erillistä lataamista tai jakamista. Sisältöjen suunnittelu ja julkaisuprosessi nopeutuu, kun voit tehdä kaiken yhdessä paikassa. Lisäksi visuaalinen ilme pysyy kasassa, kun voit hyödyntää valmiit sisällöt suoraan näytöillä.
Kenelle tämä sopii?
Lyhyesti: kaikille, jotka tuottavat sisältöä info- ja markkinointinäytöille.
Voit hyödyntää valmiita Canva-pohjia esimerkiksi:
- HR:ssä sisäiseen viestintään ja tiedottamiseen
- Markkinoinnissa kampanjoihin ja tuotelanseerauksiin
- Asiakaspalvelussa ajankohtaisista asioista ja aukioloajoista viestimiseen
- Viestintä-tiimissä uutisten, tapahtumien ja tiedotteiden tekemiseen
Erityisesti sinä, joka jo käytät Canvaa muissa kanavissa (some, uutiskirjeet, printit), voit tuoda saman visuaalisen ilmeen helposti suoraan myös näytöille.
Miten pääset alkuun?
- Luvita integraatio MediaCloudissa
- Luo Canva-tili tai kirjaudu sisään
- Valitse Canva Plussasta
- Lisää olemassa oleva sisältö tai luo kokonaan uusi
- Ajasta, julkaise ja nauti kehuista!

Ei vielä Canva-tiliä?
- Mene osoitteeseen Canva.com ja luo ilmainen tili (tarvitset vain työsähköpostisi ja salasanan)
- Canva pyytää sinulta joitain tietoja siitä, mihin aiot palvelua käyttää ja suosittelee antamiesi tietojen pohjalta sinulle hyödyllisiä ominaisuuksia
- Aloita Canvan käyttö tutustumalla eri ominaisuuksiin: luo harjoittelua varten suunnittelumalli, johon voit esimerkiksi lisätä sivuja, kokeilla erilaisia malleja sekä muokata elementtien väriä ja kokoa.
Canva Pro, Canva tiimeille ja Canva Enterprise
Ilmaisella Canva-tilillä pääset käsiksi melko kattavaan valikoimaan valmiita malleja ja muita elementtejä. Jos haluat työkalusta irti kaiken mahdollisen, niin suosittelemme siirtymään maksulliseen versioon. Eri vaihtoehtoja voit vertailla täällä: https://www.canva.com/fi_fi/pricing/#main.
Canva Pro -tilauksella saat käyttöön kaikki ominaisuudet, suunnittelymallit, kuvat ja muut elementit. Canva tiimeille puolestaan mahdollistaa vieläkin jouhevamman yhteistyön tiimin kesken: voit lisätä jopa 100 tiimin jäsentä, jotka pystyvät käyttämään ja muokkaamaan yhteisiä suunnittelumalleja ja yhteisiä brändielementtejä
Canva Pro version edut ilmaiseen verrattuna:
- Rajoittamaton käyttöoikeus kaikkiin Canvan sisältöihin.
- Muuta suunnittelumallien kokoa, mittoja ja suuntaa joustavasti.
- Pääset käsiksi laajaan kuvapankkiin, josta valita tausta- ja kuvituskuvia.
- Voit lisätä oman brändi Canvaan ja hyödyntää sitä kaikissa sisällöissä.
Mitä hyötyä Canvasta on infonäyttösisältöjen teossa?
Suurin hyöty Canvan käytössä tulee ehdottomasti sen valtavasta valikoimasta valmiita malleja ja työkaluja. Voit hyödyntää laadukkaita designeja sellaisenaan tai muokata niitä omien tarpeidesi mukaan, jolloin visuaalisesti näyttävien sisältöjen tekeminen on helppoa myös ilman graafikon taustaa.
Brändin mukaisen viestinnän varmistat tallentamalla värit, fontit ja logot suoraan Canvaan. Näin yrityksen brändi-ilme on myös muun tiimin saatavilla. Tiimityö-ominaisuudet mahdollistavat myös sisältöjen jakamisen, muokkaamisen ja kommentoimisen kollegojen kesken. Voit jakaa sisältöjä myös oman organisaatiosi ulkopuolelle esimerkiksi markkinointitoimiston käyttöön.
Miten suunnittelet hyvän infonäyttösisällön?
Infonäyttösisällöt on syytä suunnitella aina huolella käytettävästä työkalusta riippumatta: selkeys, kohderyhmä ja tavoitteet huomioiden. Kiinnitä sisällöntuotannossa huomioita ainakin näihin:
- Valitse oikea kuvasuhde: onko käytössä vaaka- vai pystynäyttö?
- Iso ja selkeä otsikointi näkyy kauas
- Käytä selkeää kontrasti ja erottuvia värejä
- Jaa pitkät viestit 5-10 sekuntin palasiin ja vältä pitkiä tekstipätkiä
- Yksi viesti per näkymä, eli älä yritä sanoa kaikkea kerralla
- Yhtenäinen bändi-ilme pitää viestit selkeinä
- Pidä kohderyhmä mielessä: kenelle viestit on suunnattu?
- Selkeä CTA. Haluatko ohjata esimerkiksi verkkosivuille tai katsomaan lisätä tietoa QR-koodilla?
Lue myös: Tehot irti infonäytöistä – näin luot vaikuttavaa sisältöä »