Faktat tiskiin, osa 1: Digital signage -näyttöjen huomioarvo ja vaikutus myyntiin

Usein myyntimiesten argumentit kuulostavat vähän liiankin hyvältä ollakseen totta. ”Digital signage parantaa yritysten viestintää”. ”Tuottaa lisää tuloja ja säästää siinä sivussa euroja”. ”Uudistaa imagoa ja vahvistaa brändiä”. Digital signagen kohdalla nämä väitteet eivät kuitenkaan ole pelkkää sanahelinää. Siksi lyömmekin tiskiin pari valittua faktaa, eli tutkimustietoa siitä miksi yritys toisensa jälkeen ottaa käyttöönsä digitaaliset näyttöratkaisut.

Myyntiargumentti: digitaalisilla näytöillä on suuri huomio- ja vaikuttavuusarvo?

S-ryhmän tutkimus näyttöjen kannattavuudesta: kiinnostuksen herättäminen näyttöjen avulla

S-ryhmä toteutti kesällä 2013 näyttöjen huomioarvoa mittaavan tutkimuksen yhdessä FirstView’n ja Teknovision kanssa.

Prismassa tuotehyllyn päätyyn asennettiin viipymisaikaa mittaavat kameralaitteet kahden viikon ajaksi. Hyllyn päätyyn asennettiin myös 42-tuumainen vaakasuuntainen mainosnäyttö, jonka alapuolella oli esillä savustusgrillejä. Ensimmäisellä viikolla näytöllä ei esitetty mitään materiaalia. Toisella viikolla näytöllä esitettiin savustusgrillin kuva ja hinta. Hinta oli sama molemmilla viikoilla, ja kyseessä oli tuotteen normaalihinta (ei siis tarjoustuote).

Kameroilla mitattiin ohikulkevien asiakkaiden viipymää hyllyn/tuotteen luona. Tältä näyttää graafi tuotteen kiinnostavuudesta ’näytöttömän’ ja ’näytöllisen’ viikon välillä (aktivoituneiden määrä % hyllyn ohi kulkeneista asiakkaista):

Lopulliseen ostopäätökseen toki vaikuttaa monikin asia, aina tuotteen hinnasta ja pakkauksen ulkonäöstä ominaisuuksiin. Savustusgrilli ei ole jokaisen kaupassa kävijän ostoslistalla, joten tässäkin tutkimuksessa asiakkaista maksimissaan 5,5% oli ylipäätään savustusgrilleistä kiinnostunut.

Kiinnostus tuotetta kohtaan kuitenkin selvästi lisääntyi näytöllä mainostamisen myötä, ja senhän me halusimmekin tietää.

Tutkimuslaitos Nielsen: näyttöjen vaikutus ostokäyttäytymiseen

Tutkimuslaitos Nielsenin ”Fourth Screen Network Audience Report” tuli vuonna 2013 seuraaviin tuloksiin tutkiessaan digitaalisia sijaintiin sidottuja, verkon yli päivittyviä näyttöjärjestelmiä kauppakeskuksissa:

– 82% ostoskeskuksen kävijöistä huomaa digitaaliset näytöt

– 34.6% kävijöistä muisti näytöllä esitettyjä mainoksia myös jälkeenpäin

– 59.2% piti näyttöjen sisältöä kiinnostavana tai kertoi sen vaikuttaneen ostopäätökseen positiivisesti

Erityisen vahvasti shoppailijoiden käytökseen ja mielikuviin vaikuttivat toistuvat, tutuksi tulevat kampanjakategoriat. Tässä tutkimuksessa kategorioita oli neljä: ”deal breakers”(viikottain vaihtuvat parhaat tarjoukset), ”essentials” ( kausittaiset, ’must-have’-tuotteet),”trend alert” (viimeisimmät muodin ja kauneuden trendiuutiset), sekä ”editorial content” (mm. tyyliartikkeleita ja julkkisten haastatteluja).

Myyntiargumentti: digitaaliset näytöt lisäävät myyntiä

Tutkimuslaitos Nielsen: näyttöjen vaikutus myyntiin ja brändimielikuviin EDEKA-marketeissa

Tutkimuslaitos Nielsen ja lähes 220 EDEKA –myymälää ympäri Saksaa toteuttivat vastikään digitaalisten näyttöjen vaikutusta myyntiin ja myymäläympäristöön. Usean viikon ajan myymälöihin asennetuilla digital signage-näytöillä esitettiin päivittäistavara- ja hygieniatuotteiden mainoksia. Myyntilukujen tarkastelun lisäksi yli 1400 kuluttajaa vastasi brändimielikuvia koskevaan kyselyyn. Tässä laajan tutkimuksen kiinnostavimmat tulokset:

– Neljä viidestä brändistä lisäsi myyntiään jopa 33% näyttömainontajakson aikana

– 74% asiakkaista kiinnitti huomiota digitaalisiin POS-näyttöihin (point-of-sale)

– 31% asiakkaista muisti brändin tai kokonaisen mainoksen vielä kauppareissun jälkeen

– 62% asiakkaista kokee mainonnan ja tiedottamisen yhdistelmän (”infotainment”) positiivisena

Walmartin SMART-näyttöjärjestelmän vaikutus myyntilukuihin

Vuonna 2011 Walmart tutki SMART-järjestelmänsä vaikuttavuutta 18 kuukauden testijakson ajan. Myyntidataa verrattiinn äyttöjärjestelmän antamiin tietoihin siitä, mitä mainoksia milläkin näytöllä oli esitetty ja miten pitkään.

Tässä myynnin kasvu osastoittain (myynnin kasvu verrattuna myyntilukemiin ennen näyttöjen käyttöä):

– Elektroniikka +7 %
– Päivittäistavarat +23 %
– Elintarvikkeet +13 %
– Kauneus ja terveys +28 %

Sekä myynnin kasvu tuotetyypeittäin:

– Yleiset/kilpaillut tuotteet +7 %
– Uudet, lanseeratut tuotteet +9 %
– Kausituotteet +18 %
– Alennustuotteet +6 %

Tykkäätkö tästä artikkelista?

Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa Linkedinissä
Lähetä sähköpostilla