Canva on monipuolinen ja helppokäyttöinen työkalu visuaalisen viestinnän tekemiseen, ja se toimii myös suoraan FirstView’n MediaCloudissa. Tämä tarkoittaa sitä, että voit suunnitella, julkaista ja päivittää infonäyttösisällöt yhdestä ja samasta paikasta, ilman tiedostojen siirtelyä tai ylimääräisiä vaiheita. Infonäyttöjen sisällöntuotanto helpottuu, kun voit muokata näytöille lisättyjä sisältöjä Canvassa, ja muutokset tallentuvat automaattisesti myös infonäytöille.
Tässä blogissa kerromme, miten voit hyödyntää Canvaa infonäyttöjen sisällöntuotannossa. Lisäksi saat ideoita, minkälaisiin sisältöihin Canva taipuu parhaiten.
Lue tarkat ohjeet Canva-integraation käyttöönottoon löydät tukisivuiltamme »
Lue myös blogi: Canvalla sujuvampaa sisällöntuotantoa »
Canvan valmiit suunnittelumallit vai oman brändin mukainen ilme?
Kun suunnittelet sisältöjä infonäytöille, voit aloittaa nopeasti valmiilla suunnittelumallilla, tai rakentaa täysin oman brändin mukaisen ilmeen. Molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa.
Jos vasta aloittelet sisällöntuotantoa infonäytöille, valmiit suunnittelumallit voivat olla pelastus ja auttaa alkuun pääsemisessä. Mallien valmiit rakenteet helpottavat sisältöjen laatimista, kun voit kirjoittaa tarvittavat tiedot ja lisätä kuvat valmiiksi määritellyille paikoille. Valmiiden suunnittelumallien kanssa sinun ei tarvitse käyttää aikaa visuaalisen, otsikoiden tai elementtien sijoittelun pähkäilyyn. Voit myös räätälöidä valmiita malleja omiin tarpeisiisi sopiviksi muuttamalla esimerkiksi värejä ja fontteja brändin mukaisiksi.
Toinen vaihtoehto on luoda täysin omat pohjat. Tämä onnistuu joko omin avuin, jos talosta löytyy vähän visuaalista silmää, graafista osaamista ja tarkkuutta yksityiskohdille. Personoidut, brändin näköiset Canvan mallipohjat voi myös teettää mainostoimistolla tai ulkoisella graafikolla!
Canva mahdollistaa myös brändielementtien, kuten brändivärien, fonttien ja logon tallentamisen koko tiimin käyttöön. Näin kaikilla sisältöä tuottavilla on käytössään yhtenäiset elementit. Tällöin visuaalisuus säilyy yhdenmukaisena, ja uusien esitysten luominen onnistuu vähällä manuaalisella työllä. Brändielementtejä pääset lisäämään, muokkaamaan ja jakamaan tiimille Canvan sivuvalikosta:
Vinkki! Jos haluat varmistaa, että jokainen näyttösisältö tukee brändiäsi, kannattaa luoda Canvassa valmiit mallipohjat MediaCloudin käyttöön. Näin sisällöt pysyvät visuaalisesti yhtenäisinä, vaikka tekijöitä olisi useita.

Millaisten sisältöjen luomiseen Canvaa voi käyttää?
Voit käyttää Canvaa lähes kaikkeen visuaaliseen viestintään. Pikainen tiedote, kampanjamainos, tapahtumailmoitus tai datapresentaatio – kaikki onnistuu helposti. Canva sopii siis valtavan monenlaisten sisältöjen luomiseen. Kun tarkoitus on vain tiedottaa pikaisesti aikataulumuutoksesta, päivän lounaasta tai työporukan sulkapallovuoron peruuntumisesta, syntyy yksinkertainen tiedote Canvalla parissa minuutissa. Toisaalta Canvan tarjoama laaja työkalupakki sisältää ison valikoiman erilaisia ominaisuuksia ja välineitä, jotka mahdollistavat myös luovan sisällöntuotannon ja näyttävän brändiviestinnän. Oli sitten tarkoitus luoda tyylikästä markkinointisisältöä, kiinnittää ohikulkijan huomio rakennuksen yleisissä tiloissa, tai jakaa tärkeää tietoa visuaalisesti kiinnostavasti, Canva tarjoaa loistavat puitteet oman luovuuden hyödyntämiseen.
Kun haluat jakaa tärkeää tietoa nopeasti, valitse yksinkertainen pohja ja keskity viestin selkeyteen. Jos taas tavoitteena on herättää huomiota ja rakentaa brändimielikuvaa, hyödynnä Canvan laajaa mallivalikoimaa ja luovia työkaluja. Entä millaisia ovat käytännön tilanteet, joissa Canva toimii infonäyttöjen sisällöntuotannon apuna? Katso alta esimerkit, miten Canva taipuu eri tarpeisiin!
Canva sisäisessä viestinnässä
Selkeä sisäinen viestintä pitää tiimit ajan tasalla ja luo yhteistä ymmärrystä arjen asioista. Infonäytöt ovat siihen täydellinen väline, sillä ne tavoittavat kaikki työntekijät – myös heidät, jotka eivät istu sähköpostin ääressä.
Sisäisen viestintä ja tiedottaminen on tärkeää pitää selkeänä ja suoraviivaisena. Nyt ei tarvita näyttäviä värejä tai liikkuvaa kuvaa, vaan helposti hahmottavaa tietoa. Sisäisen viestinnän teemoja voivat olla esimerkiksi aikataulut, ohjeistukset ja yhteisistä toimintatavoista viestiminen. Ajankohtaiset asiat tulee saada infonäytöille tehokkaasti ja pienellä vaivalla. Canvalla voit luoda tähän tarkoitukseen valmiita pohjia toistuville ilmoituksille, kuten viikkotiedotteille, turvallisuusohjeille tai henkilöstöuutisille. Vaihtuva tieto on nopea syöttää valmiisiin pohjiin, ja kun visuaalinen ilme pysyy samana, viestintä näyttää yhtenäiseltä ja vahvistaa yrityskulttuuria.
Jos viestintäosastolla on tarkat graafiset ohjeet, on elementit helppo myös tallentaa Canvan brändipakettiin. Pakettiin voi lisätä värit, fontit, logot sekä oman kuvakirjaston, jota viestinnässä halutaan hyödyntää. Brändipaketteja voi myös luoda useita: esimerkiksi yksinkertaisempi paketti sisäisen viestinnän käyttöön ja näyttävämpi markkinointia varten.
Vinkki: Tee sisäiseen viestintään oma, yksinkertaistettu brändipaketti, jotta tiedotteet ovat selkeitä ja helposti päivitettäviä.

Esimerkkinä sisäisestä viestinnästä, voit vaikka kertoa infonäytöillä työntekijöiden viikottaisten golfin talvitreenien aikataulut. Sekin onnistuu helposti Canvan valmiilla pohjalla.
Näyttävät mainokset, brändiviestintä ja kampanjat
Visuaalisesti houkutteleva sisältö pysäyttää ja juuri siksi infonäytöt ovat tehokas brändinrakentamisen työkalu. Mainoskampanjat, tuotelanseeraukset ja asiakasviestintä saavat Canvalla uuden tason, kun kaikki materiaalit pysyvät brändin mukaisina ja viimeisteltyinä. Canvan avulla voit luoda nopeasti kampanjapohjia, jotka toimivat sekä myymälässä että yrityksen aulatiloissa. Kun viestintä näyttää hyvältä, se jää mieleen, ja tekee brändistä tunnistettavamman jokaisessa kontaktipisteessä.
Vaikuttavaa visuaalista sisältöä tuotettaessa on tärkeää kiinnittää huomiota myös käytössä oleviin näyttöihin. Värien toistuminen, mustan sävyt ja kirkkaus vaikuttavat siihen, miten visuaalinen sisältö toimii käytännössä.
Lue myös: Muistilista infonäyttöjen hankintaan »

Videosisältöä ja animaatioita näyttöihin
Liike vetää katseen puoleensa, etenkin tiloissa, joissa ihmiset kulkevat nopeasti ohi. Canvalla voit luoda animoituja esityksiä, näyttäviä videosisältöjä ja liikkuvia taustaelementtejä, jotka herättävät huomion heti.
Lisää lisää, miten infonäytön asennuspaikka vaikuttaa viestinnän tehokkuuteen »
Video- ja animaatiosisällöt sopivat erinomaisesti auloihin, käytäville ja asiakastiloihin, joissa haluat viestiä tapahtumista, tarjouksista tai palveluista. Canvan yksinkertainen ja intuitiivinen videoeditori tekee liikkuvan kuvan luomisesta mutkatonta, vaikka et olisikaan videotuotannon ammattilainen!
Muista: Liikkeen ei tarvitse olla monimutkaista. Yksinkertainen liike, kuten fade tai scroll-animaatio, riittää usein herättämään huomion.

Tee datasta visuaalisesti kiinnostavaa
Numerot ja raportit jäävät helposti vaille huomiota, jos ne esitetään pelkkinä taulukoina. Infonäytöillä data herää eloon, kun sen esittää visuaalisesti. Canvan avulla voit toteuttaa visuaalisesti selkeitä ja kiinnostavia datapresentaatioita. Voit muuttaa Excel-taulukon helposti graafiksi tai infograafiksi, joka kertoo yhdellä silmäyksellä olennaisen: tuotannon tilanteen, myyntitavoitteet, asiakaspalautteet tai vaikka energiankulutuksen.
Esitettävän datan voi syöttää käsin, tuoda Canvaan Excel-taulukkona, tai tuoda suoraan esimerkiksi Google Analyticsista tai Hubspotista.
Datan esittäminen voi olla tarpeen esimerkiksi osana toiminnanohjausta tai sisäistä viestintää. Datan visualisointi tekee tiedosta ymmärrettävää ja auttaa henkilöstöä seuraamaan kehitystä reaaliajassa. Kun numerot muuttuvat kuvioiksi, ne alkavat myös elää ja innostaa.

Infonäyttösisällöt osana tehokasta viestintää
Infonäytöt toimivat tehokkaana ja vaikuttavana osana yrityksen sisäistä ja ulkoista viestintää, ja Canvan avulla infonäyttöjen sisällöntuotanto on entistä helpompaa. Sisällöntuotannon ja -hallinnan helppous on myös tärkeä tekijä infonäyttöjärjestelmää valittaessa.
Katso vinkit järjestelmän valintaan blogista: Infonäyttöjärjestelmän valinta sisäiseen viestintään »
Olipa kyseessä tiedotus, kampanja, video tai datavisualisointi – tärkeintä on, että viesti on selkeä ja visuaalisesti houkutteleva! Canva tekee tästä helppoa ja MediaCloud varmistaa, että sisältösi päätyy näytöille juuri oikeaan aikaan.
Haluaisitko kokeilla Canva-integraatiota tai nähdä, miten se toimii käytännössä? Ota yhteyttä, autamme mielellämme alkuun!


