Interaktiivinen viestintä parantaa tavoittavuutta ja tehostaa myyntiä

Olet ehkä törmännyt kauppakeskuksessa infonäyttöön, jonka avulla voit selata kauppakeskuksen karttaa ja löytää reitin haluamaasi liikkeeseen. Tai kenties olet kosketusnäytöltä selannut tarkemmin kaupan tuotetarjontaa ja tutustunut näytön kautta eri vaihtoehtoihin. Näissä molemmissa on kyse interaktiivisista infonäytöistä, joiden tarkoitus on aktivoida ja osallistaa katsojia. Vuorovaikutteisuus mahdollistaa myös sen, että katsoja voi itse vaikuttaa näytöllä näkyvään sisältöön, ja tutkia juuri häntä kiinnostaa sisältöä.

Interaktiivisuuden hyödyntäminen digitaalisissa näyttöpinnoissa on lisääntynyt runsaasti parin viime vuoden aikana. Aktivoiva, vuorovaikutteinen sisältö on olennainen osa markkinointia, brändimielikuvan rakentamista ja asiakaskokemuksen lisäämistä, sillä se mahdollistaa entistä tehokkaammin yleisön huomioimisen.

Kosketusnäyttö pyloni messuilla

Interaktiivinen infonäyttö herättää huomiota

Infonäyttöviestinnässä on totuttu käyttämään videoita ja animaatiota mielenkiinnon herättäjinä, mutta parhaimmillaankin tällainen viestintä on yksisuuntaista ja passiivista, sillä käyttäjä ei voi olla vuorovaikutuksessa sisällön kanssa. Passiivinenkin sisältö voi sisältää erilaisia toimintokehotteita esimerkiksi QR-koodien muodossa, mutta sisällön tarkempi selaaminen ei mahdollista.

Kuvittele käveleväsi esimerkiksi huonekaluliikkeeseen, jonka mainosnäytöllä näkyy tuotetarjouksia. Näytöllä näkyy juuri sopivan näköinen sohva, jonka tietoja haluat tutkia tarkemmin; Minkälaisia värivaihtoja sohvasta löytyy? Onko divaani vaihdettavissa toiselle puolelle? Saako sohvaa myös kolmen istuttavana? Huomaat, että näytön alaosassa näkyy teksti ”kosketa näyttöä selataksesi lisää”. Klikkaamalla näyttöä pääset pureutumaan kiinnostaviin yksityiskohtiin, ja selaamaan eri vaihtoehtoja. Interaktiivisuuden ansiosta voit heti tutkia lisätietoa ja selata sinua kiinnostavaa sisältöä. Päätös sohvan ostostakin helpottuu, kun voit tutkia vaihtoehtoja itse.

Interaktiivinen sisältö voidaan räätälöidä katsojan mielenkiinnon mukaan, ja se kannustaa käyttäjää osallistumaan. Tällainen aktivointi lisää katsojien sitoutumista ja vahvistaa esimerkiksi ostopäätöstä.

Mihin interaktiiviset infonäytöt sopivat?

Interaktiivinen infonäyttö soveltuu erilaisiin käyttötarkoituksiin ja tiloihin. Kuten jo mainittu, niistä hyötyvät esimerkiksi kauppakeskukset, liiketilat ja myymälät, sillä kampanjat, tuotetiedot sekä tarjoukset saadaan tuotua suoraan potentiaalisen asiakkaiden selattaviksi. Tämä tehostaa markkinointia sekä lisää myyntiä, kun asiakkaan päätökseen voidaan vaikuttaa ostopolun eri vaiheissa.

Interaktiivisella näytöllä olevat opastekartat ovat tehokas valinta potentiaalisten asiakkaiden huomioimiseen. Kauppakeskuksissa asiakkaan ostopolku käynnistyy tehokkaasti jo heti sisään astuessa, kun aulasta löytyy infonäyttö, jonka avulla asiakas voi selata tilasta löytyviä liikkeitä ja löytää kätevimmän reitin etsimäänsä kauppaan. Myös muissa tiloissa voidaan sujuvoittaa vierailijoiden ja henkilökunnan liikkumista, ja opastaa heitä vuorovaikutteisten sisällön avulla. Yritysten aulatiloissa voit viedä vierailijan tai potentiaalisen asiakkaan interaktiviiselle kierrokselle, joka kuljettaa vierailijan digitaalisesti ympäri yrityksen tiloja kertomalla samalla tarjolla olevista palveluista. Tällainen monikavanainen kokemus tekee vaikutuksen ja jättää muistijäljen vieraan mieleen.

Kosketusnäyttö Slushissa

Vuorovaikutteista, osallistavaa sisältöä kannattaa hyödyntää myös esimerkiksi tapahtumissa. Rekisteröinti sujuu vaivattomasti interaktiivisen infonäytön avulla, minkä lisäksi tapahtumaan saapuja löytää näytöltä vastaukset esimerkiksi usein kysyttyihin kysymyksiin ja tapahtuman aikatauluihin. Tapahtumaan tulo sujuvoituu ja henkilökunnan resursseja voidaan vapauttaa muihin opastustehtäviin, kun perustoiminnot on automatisoitu teknologiaa hyödyntämällä.

Kosketusnäyttösisältö voidaan tuoda osaksi myös yritysten sisäistä viestintää muun infonäyttöviestinnän ohella. Taukotiloissa henkilöstö voi selata interaktiiviselta näytöltä viimeisimmät intran uutiset ja tulevat tapahtumat. Tuotantotiloissa näytölle voidaan taas tuoda reaaliajassa päivittyvät tuotannon tiedot helposti selattavassa muodossa. Tällöin tavoitetaan koko henkilöstö tiedolla, joka on heille relevanttia ja kiinnostavaa.

Immersiivinen käyttäjäkokemus jättää muistijäljen

Teknologian kehittyessä myös viestintä kehittyy yhä moniulotteisemmaksi. Perinteinen teksti ja kuva -yhdistelmä on jäämässä modernin ja visuaalisen sisällön jalkoihin. Interaktiivisten infonäyttöjen avulla käyttäjä voi hetkellisesti ikään kuin upota toiseen ympäristöön. Tätä kutsutaan immersiivisyydeksi.

Immersiivinen käyttäjäkokemus jättää tehokkaan muistijäljen, sillä se aktivoi useita aisteja samanaikaisesti. Interaktiivisuus sitoo keskittymistä ja hyödyntää näkö-, liike- ja tuntoaistia, mikä edesauttaa tiedon mieleenpainuvuutta. On tutkittu, että markkinointi on tehokkainta silloin, kun potentiaalinen ostaja kokee olevansa osa yrityksen tarinaa. Näin ostopäätöstä harkitseva ei koe mainontaa tai tiedonjakoa tyrkyttämiseksi, sillä hän pääsee itse vaikuttamaan siihen, mitä haluaa nähdä ja kuinka pitkään. Sama pätee myös muuhun viestintään. Immersiivisyys mahdollistaa monipuolisen käyttäjäkokemuksen, kun käyttäjä voi itse vaikuttaa siihen, mitä hän näkee sekä kuulee.

Entä sisältö?

Usein interaktiivisina sisältöinä hyödynnetään esimerkiksi yrityksen verkkosivuja, verkkokauppaa tai muita tuote- ja palvelukatalogeja. Myös visuaalisia datasisältöä, sosiaalista mediaa ja muuta web-sisältöä voidaan hyödyntää infonäytöillä. Paras käyttökokemus saavutetaan kuitenkin sellaisella sisällöllä, joka on räätälöity infonäyttöjä varten. Tällöin interaktiivisisessa sisällössä voidaan huomioida käytettävyys sekä sisältöjen helppo päivitettävyys.

FirstView Touch illustration - interaktiivinen sisältö

FirstView Touch sovelluksella mistä tahansa kosketusnäytöstä voi luoda interaktiivisen infonäytön. Infonäyttöjä varten suunniteltu sisältö on kevyt käyttää eikä sisältömuutokset vaadi markkinointiosaston tai verkkosivukumppanin työtä. Sisältöjen lisääminen ja näytöllä näkyvä ulkoasu on helposti muokattavasti suoraan MediaCloudista. Touch sovellukseen voi tuoda sisältöä myös olemassa olevista järjestelmistä yhdistämällä esimerkiksi Sharepointin uutiset tai Power Bi:n visualisoinnit osaksi interaktiivista kokemusta.

Touchin sovelluksen sisällöt päivittyvät reaaliajassa, ja niitä voidaan jakaa suurten näyttöjen lisäksi myös esimerkiksi työntekijöiden mobiiliin. Sisäisen viestinnän kannalta ajankohtaiset turvallisuusohjeet, tiedotteet ja tapahtumat saadaan välitettyä koko henkilöstön tietoisuuteen nopeasti. Tämä tehostaa viestinnän tavoittavuutta ja vähentää yrityksen kustannuksia. Haluatko hyödyntää interaktiivisuutta viestinnän tehostamiseksi? Lue lisää FirstView Touch sovelluksesta tai ota yhteyttä meihin, niin jutellaan lisää vuorovaikutteisen viestinnän hyödyistä.

Tykkäätkö tästä artikkelista?

Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa Linkedinissä
Lähetä sähköpostilla