Taustamusiikki liiketiloissa – huomaamaton voimavara – FirstView

Taustamusiikki on asia, jota et välttämättä aktiivisesti tiedosta kaupassa ollessasi. Jos sitä taas ei ole, huomaat jotain puuttuvan.

Vihdoin se päivä oli käsillä. Tulokset olivat tulleet. Petra hihkui lukiessaan komeaa kirjainriviä: L, M, E, M, E. Monet viikonlopun bileet oli tullut vietettyä kotona päntäten. Pian kuitenkin pääsisi laittamaan valkoisen lakin päähän ja lähteä itsekin juhlimaan koko maailman ollessa avoinna.

Valkoinen lakki tarvitsi kaverikseen täydellisen mekon. Ikimuistoista päivää varten lähdettiin yhdessä kavereiden kanssa kauppakeskukseen etsimään viimeistä kirsikkaa kakun päälle. Jotain jota voi vielä vuosienkin jälkeen kaiholla ihastella valokuvista.

Ensimmäisen liikkeen näyteikkuna lupaili paljon. Neljän nuoren tytön porukka marssi sisään toiveet korkealla. Mekkoja löytyi vaikka millä mitalla, mutta jotain puuttui. Kolkko hiljaisuus ja hilpeän valmistujaisporukan innokas äänenkäyttö nostivat hieman muiden kanssa-asiakkaiden kulmakarvoja. Sen Petrakin huomasi ja ehdotti matkan jatkamista. Siinä putiikissa ei edetty hypistelyä pidemmälle, äidiltä lainaan saatu luottokortti pysyi laukussa.

Matka jatkui, kunnes katse kiinnittyi digitaaliseen vaaterekin päätyyn. Ryhmä hivuttautui lähemmäs katsomaan. Ovelta kuulunut trendikäs taustamusiikki toimi kutsuhuutona, johon huomaamattaan koko porukka vastasi hyväksyvästi. Vihdoin vaikutti siltä, mitä oli tultu hakemaan!

Trendikkyys huokui sekä verkkokalvoilta että korvakäytävistä aivoihin. Vielä oli tilaa, vaikka ne olivat juuri tankattu täyteen Pythagoraan lauseita ja ruotsin kielen sivulauserakenteita.

Kahden tunnin sovittelusessio sai jokaisen mekon näyttämään aina toinen toistaan paremmilta. Liikkeessä kukaan ei tuijotellut kikattelevaa ryhmää.

Pitkä, mutta sitäkin hauskempi retki tuli lopulta päätökseen. Petra ystävineen lähti kotiin suunnittelemaan tulevia bileitä kalliit tylliunelmat paperikassissa.

Tunnelma ylös, kustannukset alas

Taustamusiikki toimii kuin varkain. Sen avulla liike pystyy määrittelemään brändiään haluamaansa suuntaan. Esimerkiksi klassinen musiikki antaa mielikuvan laadukkaasta ja kalliimmasta brändistä, kun taas country-tyyppinen musiikki herättää tarjoushaukkojen saalistusvietin.

On hölmöä ajatella, etteikö tunnelman luominen olisi yhtä tärkeää liiketiloissa kuin esimerkiksi urheilutapahtumissa. Ja mikä luokaan tunnelmaa paremmin kuin musiikki? Aivan, ei mikään.

Tunnelma jättää muistiin jäljen kokemuksesta. Kukaan tuskin lähtee kauppaan vain kuuntelemaan musiikkia, mutta kukaan ei myöskään palaa kauppaan uudestaan, jos kokemus käynnistä jää valjuksi.

Äänimaailma parantaa asiakaskokemusta myymälässä, salilla, kauppakeskuksessa, odotustiloissa… oikeastaan missä vain, missä asiakkaat liikkuvat.

Kehitimme FirstView Music -taustamusiikkipalvelun, joka sulautuu saumattomasti osaksi FirstView-diginäyttökokonaisuutta ja yrityksellä olemassaolevaa AV-järjestelmää. Saumattomuuden lisäksi FirstView Music tarjoaa mahdollisuuden jopa puolittaa tekijänoikeusmaksut, koska kaikki musiikki on lisenssivapaata. Palvelussa on kuukausiveloitus ja sen hinta perustuu tilan neliöiden määrään.

Lisenssivapaasta palvelusta löytyy 28 eri genreä hakemaan sopivaa fiilistä yrityksen brändiin. Ja koska tarkoituksena ei ole ryöstää, vaan antaa, saavat palveluun musiikkia tekevät artistit työstään jopa 60% korvauksen. Samalla systeemillä onnistuu myös äänimainokset sekä liiketilojen kuulutukset.

Hiljaisuus ei ole kultaa, kun kyseessä on asiakaskokemus.

Tykkäätkö tästä artikkelista?

Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa Linkedinissä
Lähetä sähköpostilla