Infonäytön sijoituspaikalla on väliä

Laadukas sisältö ja oikeanlaiset laitehankinnat eivät yksin riitä infonäyttöviestintäsi onnistumiseen. Kolmas oleellinen seikka on infonäyttöjen sijoituspaikat. Asennushommiin ei siis kannata hypätä suin päin, vaan ensiksi on viisasta uhrata hetki aikaa suunnittelulle.

Alkuun pääsee pohtimalla paria perusasiaa: mitä infonäytöillä tavoitellaan ja minkälaista sisältöä niissä halutaan esittää? Näiden kahden (ehkä yksinkertaisenkin) kysymyksen tulisi ohjata näyttöjen sijoittelua, jotta asennettavat näytöt vastaisivat sitä käyttötarkoitusta mihin ne on hankittu.

Sijoita näytöt näkyville paikoille

Näyttöjen sijoittelu sinne tänne ilman suunnittelua, on melkeinpä sama kuin laittaisit lottolapun vetämään ja jäisit odottelemaan parasta. Projektin onnistumista ei kannata jättää pelkän sattuman varaan. Vaikka sisältösi olisivat priimaa ja näyttölaitteesi huipputasoa, mutta näyttöjen sijoituspaikat pielessä, lottovoittoja on turha odotella. Näyttöjen on oltava näkyvillä paikoilla, jotta ne huomataan ja sijaintien tulisi tukea esitettäviä sisältöjä.

FirstView-videoseinat-myymalassa

Huomioi kulkureitit ja etäisyydet

Sijoituspaikkoja suunnitellessa hyppää hetkeksi asiakkaan saappaisiin. Jos esimerkiksi olet hankkimassa näyttöjä myymälään, käy läpi asiakkaan kulkureitti ulkoa parkkihalliin, liukuportaita kauppaan ja kaupan käytäviltä kassoille. Mitkä kohdat kulkureitillä ovat potentiaalisia sijoituspaikkoja näytöille ja minkälaisia sisältöjä asiakkaan matkan aikana olisi hyödyllistä esittää?

Huolehdi myös, että kulkureitiltä on esteetön näköyhteys suunniteltuihin sijoituspaikkoihin ja varmista, että näytöt näkyvät mahdollisimman pitkän matkan päästä.

Asiakkaiden käyttäytymisen ennakointi voi tuntua arvuuttelulta, joten suunnittelun tukena voidaan käyttää myös analytiikan tuottamaa dataa. Tila-analytiikan avulla saadaan todellista tietoa liikkeen kävijävirroista; miten asiakkaat liikkuvat myymälässä, missä he viettävät aikaa ja miten kauan.

Hyödynnä pysähdyspaikat

Paikat, joissa ihmiset pysähtyvät tai viettävät aikaa ovat usein mainioita sijoituspaikkoja infonäytöille. Tällaisia ovat esimerkiksi hissit, sisääntulo-, odotusaulat tai vaikkapa kahvilat. Pysähdyspaikoissa asiakkailla on usein aikaa jäädä seuraamaan sisältöjäsi pidemmäksikin aikaa. Tämä on siis oivallinen tilaisuus napata asiakkaiden huomio ja viestiä palveluista tai tuotteistasi.

Mainosnaytto-vaatekaupassa

Tee asioimisesta sujuvaa

Muista, että näytöt ovat asiakkaitasi, eivät sinua varten. Pohdi missä kohdin näytöt tuottavat lisäarvoa asiakkaillesi. Sisääntulojen yhteyteen sijoitetut näytöt voivat opastaa ja ohjata asiakkaitasi eteenpäin, kertoa uusista palveluistasi tai muistuttaa ajankohtaisista, vuodenaikaan liittyvistä tuotteista.

Nasin-Apteekki-refe

Tuotteiden yhteyteen sijoitetut näytöt voivat toimia myös digitaalisina tuotekortteina ja kertoa lisätietoja tuotteista. Sen lisäksi, että teet asiakkaidesi asioinnista helppoa, säästät myös henkilökunnan aikaa näyttöjen tehdessä palvelutyötä puolestasi.

Edistä myyntiä

Suurin osa ostopäätöksistä tehdään vasta myymälöissä. Hyllyn päätyihin ja palvelutiskeille sijoitetuilla näytöillä voitkin tehdä merkittävää lisämyyntiä. Tuotteiden läheisyydessä sijaitsevilla näytöillä on tehokasta houkutella asiakkaita heräteostoksiin toteuttamalla esimerkiksi taktista tuotemainontaa.

Hyllynpäädyt ovat myös erinomainen paikka esitellä näytön vieressä sijaitsevia uutuustuotteita, toteuttaa brändiviestintää ja vaikuttaa siten asiakkaiden mielikuviin.

Näyteikkunassa näyttö voi toimia puolestaan ”sisäänheittäjinä” ja houkutella asiakkaita astumaan sisälle myymälääsi.

Bag-Stage-refe

Vältä yleisimmät kompastuskivet infonäyttöjen sijoittelussa

Kun näytöillesi on valikoitunut loistavat ja näkyvät sijoituspaikat, tulee vielä poissulkea tekniset rajoitteet. Huolehdi, että sähkön ja verkon saatavuus ei aiheuta ongelmia eikä ikkunoista tai myymälän valaistuksesta aiheudu heijastumia näytöille. Varmista myös, etteivät näytöt jää katveeseen esimerkiksi kulmien tai pylväiden taakse.

Seuraava vaihe on pohtia näyttöjen sijoituskorkeudet ja kallistuskulmat – kyllä, myös näillä asioilla on merkitystä. Hyvin yleinen virhe on sijoittaa näytöt liian korkealle, jolloin ne jäävät ihmisten huomaamattomiin. Näyttöjen tulisikin olla ihmisten silmien korkeudella ja kallistettu aina katsojiin päin.

Nayttojen-integrointi-kalusteisiin

Tyylikäs loppusilaus integroimalla

Nykyiset näyttölaitteet ovat itsessäänkin jo hyvin ohuita ja tuovat modernia ilmettä liiketiloihisi. Viimeisen loppusilauksen voi kuitenkin vielä tehdä integroimalla näyttöjä kalusteisiin tai kehystämällä yrityksen ilmeeseen sopivaksi.

Kalusteisiin upotetut näytöt ovat viimeisen päälle hyvännäköisiä ja mukautuvat upeasti osaksi liiketilan sisustusta. Yllä muutama erinomainen esimerkki, jossa näytöt toimivat viestinnän lisäksi tyylikkäinä sisustuselementteinä.

Näyttöjen kiinnitys- ja asennusvaihtoehtoja on runsaasti ja erilaisia ideoita kannattaakin pyöritellä rohkeasti. Ammattimainen järjestelmäntoimittaja (tiedämme ainakin yhden…) osaa auttaa toteutuksessa ja tarvittaessa suositella sinulle sopivia ratkaisuja.

No entäs ne laitteet ja sisällöt?

Firstview perustelkkari

Miksi perustelkkari ei taivu infonäytöksi?

Vaikka infonäyttö näyttää tavalliselta televisiolta, todellisuudessa ne poikkeavat ominaisuuksiltaan paljonkin. Lue mitä ottaa huomioon laitehankinnassa.

hero-FirstView-MediaCloud

Muistilista infonäyttöjen hankintaan

Infonäyttöjen hankinta alkaa tavoitteiden määrittämisestä. Parhaiten saat tehot irti, kun infonäyttöjen tarkoitus, sijoittelu ja sisältö ovat selvillä.

Tehot irti infonäytöistä – näin luot vaikuttavia sisältöjä

Saadaksesi tehot irti infonäytöistä, kannattaa keskittyä hetkeksi sisältöjen suunnitteluun.

Tykkäätkö tästä artikkelista?

Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa Linkedinissä
Lähetä sähköpostilla