Liitä lisäksi seuraava koodi välittömästi avaavan -tagin jälkeen:

Miksi perustelkkari ei taivu infonäytöksi?

Oikeanlaiset laitehankinnat ovat osa onnistunutta infonäyttöprojektia. Ilman aiempaa kokemusta voi olla hankalaa arvioida minkälaisia ominaisuuksia infonäytöiltä vaaditaan.

Moni pohtiikin voiko infonäyttönä käyttää tavallista TV:tä, joka yleensä on hieman edullisempikin kuin yrityskäyttöön tarkoitettu digital signage –näyttö. Tässä vaiheessa kannattaa kuitenkin enemmin panostaa kuin pihistää. Alla kerromme miksi.

Perus-TV vs. DS-näyttö

Tavallinen koti-TV saattaa ulkoisesti näyttää samalta kuin digiviestintään tarkoitettu ammattinäyttö – laitevalmistajakin kun saattaa olla sama. Todellisuudessa ne kuitenkin poikkeavat ominaisuuksiltaan paljonkin.

Päivittäinen käyttöaika

Kotikäyttöön tarkoitettu TV on suunniteltu niin, että sen päivittäinen käyttöaika jää alle kymmenen tuntiin. Ammattikäyttöön tarkoitetulta näytöltä vaaditaan kuitenkin paljon pidempiä käyttöaikoja. Se on päällä 18/7 tai jopa 24/7.

Infonäyttö kestää jatkuvan 24/7 käytön

Perus-TV:tä ei yksinkertaisesti ole suunniteltu kestämään tällaista kuormitusta ja esimerkiksi laitteen jäähdytysominaisuudet ovat täysin eri luokkaa ammattikäyttöön tarkoitetussa näytössä.

Perusnäyttö ei tavallisesti kestäkään yrityskäytössä yhtä pitkään kun jatkuvaan päällä olemiseen tarkoitettu digital signage –näyttö. Ammattikäytön näytöissä myös takuuaika on jopa 3 vuotta.

Valoteho

Valaistus kotioloissa on luonnollisesti huomattavasti myymälöitä ja yritystiloja hillitympää. Kotikäytössä näytön valoteho voi olla moninverroin matalampi kuin yrityskäytössä.

Kirkkaammassa ympäristössä kuten myymälöissä, tehdas- tai toimistotiloissa valotehoa täytyy kuitenkin olla paljon enemmän, jotta näytön sisältö erottuu riittävästi. Ikkunaan sijoitetussa infonäytössä kirkkaus tulisi olla jopa 3000 nits.

Ulkonäyttöjen tulee lisäksi kestää muuttuvia sääolosuhteita kuten lämpötilaeroja ja ilmankosteutta.

Näytön sijoittelu ja ulkonäkö

Usein infonäyttö halutaan sijoittaa pystyasentoon, etenkin, jos siinä näytetään opasteita, erilaisia listoja tai aikatauluja. Koti-TV puolestaan on suunniteltu käytettäväksi vaaka-asennossa eikä se pystyasentoon käännettynä toimi välttämättä optimaalisesti.

Digital signage -näytöt ovat suunniteltu liiketoiminnan edistämiseen ja siksi niiden ulkoasukin on toteutettu business-lähtöisesti. Esimerkiksi näyttöjen kehykset on minimoitu mahdollisimman huomaamattomiksi ja virta-, äänenvoimakkuus-, kuvatila- sekä muut painikkeet ovat ohikulkijoiden ulottumattomissa.

Summa summarum

Laadukas ammattinäyttö on siis ominaisuuksiltaan monin verroin perus-TV:tä tehokkaampi. Nuukailu hankintavaiheessa kostautuu viimeistään silloin, kun TV ei kestäkään käytön edellyttämiä vaatimuksia.

Turhaan ei kannata tuskailla laiteviidakossa ja teknisten detaljien keskellä, vaan kääntyä valinnoissa ennemmin ammattilaisen puoleen. Asiantuntija osaa kertoa mitä ominaisuuksia laitteilta vaaditaan ja tiedät maksaa oikeista ominaisuuksista.

Haluatko tietää lisää? Lue myös nämä:

Infonäyttöjen sijoituspaikoilla on väliä

Digital Signage on markkinoijan luottotyökalu

Mainosnäytöt ravintolassa – parempaa katetta & lisää myyntiä

Tykkäätkö tästä artikkelista?

Share on facebook
Jaa Facebookissa
Share on twitter
Jaa Twitterissä
Share on linkedin
Jaa Linkdinissä
Share on email
Lähetä sähköpostina

Liity FirstView-sisäpiiriin

Älä missaa mitään - ajankohtaista informaatiota kentältä ja alasta.

yhteystiedot

FirstView Turku
Artturinkatu 2 E
(Saippua Center), 5. krs,
20200 Turku Finland

FirstView Helsinki
Hämeentie 135 A
(Arabia-keskus), 3. KRS,
00560 Helsinki

TEKNINEN TUKI

Liity FirstView-sisäpiiriin

Älä missaa mitään - ajankohtaista informaatiota kentältä ja alasta.