Infonäyttö vs TV ‒ 4 syytä miksi perustelkkari ei taivu infonäytöksi

Digitaalinen infonäyttö on tehokas tapa välittää tietoa, mainostaa tuotteita ja palveluita sekä parantaa asiakaskokemusta. Oli kyse sitten organisaation sisäisestä viestinnästä, vähittäiskaupasta, julkisesta liikenteestä, ravintolatoiminnasta, koulutuksesta tai hotellipalveluista, digitaaliset näyttöpinnat ovat todistaneet paikkansa liiketoimintaa edistävinä ratkaisuina.

Oikeanlaiset laitehankinnat ovat osa onnistunutta viestinnän digitalisointia, mutta ilman aiempaa kokemusta voi olla hankalaa arvioida minkälaisia ominaisuuksia laitteilta vaaditaan. Tästä syystä monessa yrityksessä pohditaankin voiko edullisempia kuluttajatelkkareita käyttää infonäyttöinä.

Vaihtoehto houkuttelee erityisesti siksi, että kuluttajalaitteet ovat usein edullisempia kuin yrityskäyttöön suunnatut ammattimaiset diginäytöt. Kotitelevisioiden käyttö digitaalisina infonäyttöinä ei kuitenkaan ole tehokas eikä kestävä ratkaisu.

Tässä blogissa kerromme miksi kannattaa panostaa ammattikäytön näyttöihin.

1. Kestävyys

Tavallinen TV saattaa ulkoisesti näyttää lähes samalta kuin digiviestintään tarkoitettu ammattinäyttö – laitevalmistajakin saattaa olla sama. Kuluttajalaitteita, kuten tavallisia televisioita, ei kuitenkaan ole suunniteltu kestämään jatkuvaa, pitkäaikaista käyttöä, toisin kuin ammattikäyttöön suunniteltuja infonäyttöjä. Perustelkkarin jatkuva käyttö johtaa helposti laitteiden ennenaikaiseen rikkoutumiseen ja lisääntyneisiin korjaus- ja uusintakustannuksiin.

Päivittäinen käyttöaika

Kotikäyttöön suunnitellun television päivittäinen käyttöaika on yleensä alle kymmenen tuntia, kun taas ammattimaisen diginäytön pitää myllyttää materiaalia jatkuvasti – yleensä 18 tuntia päivässä, tai jopa vuorokauden ympäri. Tavallista TV:tä ei ole suunniteltu kestämään näin pitkäaikaista ja yhtäjaksoista kuormitusta, ja kotikäyttöön tarkoitetut laitteet saattavatkin esimerkiksi ylikuumentua jatkuvalla käytöllä.

Perusnäyttö ei tavallisesti kestäkään yrityskäytössä yhtä pitkään kuin jatkuvaan päällä oloon tarkoitettu infonäyttö. Ammattikäytön näytöissä myös takuuaika on pidempi, esimerkiksi kaikissa FirstView’n laitteissa takuu on vähintään 3 vuotta.

2. Kirkkaus ja näkyvyys

Kotikäytössä olevan TV:n valoteho on yleensä liian matala selviytyäkseen hyvin valaistuista tiloista, kuten toimistoista, ostoskeskuksista tai saatikka aurinkoisista ulkotiloista. Väärä laitevalinta voi tehdä näytön sisällöstä vaikeasti havaittavaa tai jopa näkymätöntä – ja silloin koko hommasta katoaa tarkoitus. Valaistus kotioloissa on luonnollisesti huomattavasti myymälöitä ja yritystiloja hillitympää.

Kirkkaammassa ympäristössä kuten näyteikkunoissa, tehdas- tai toimistotiloissa valotehoa täytyy reilusti enemmän, jotta näytön sisältö erottuu riittävästi. Ikkunaan sijoitetussa infonäytössä kirkkauden tulisi olla jopa 3500 nitsia, kun taas sisätiloissa infonäytöille riittää tilasta riippuen yleensä 400-700 nitsia. Ulkokäytössä tai näyteikkunassa diginäytön tulee lisäksi kestää muuttuvia sääolosuhteita, kuten lämpötilaeroja ja ilmankosteutta.

3. Näytön käyttötarkoitus ja ulkonäkö

Ammattimaiset diginäytöt on suunniteltu nimenomaan liiketoiminnan edistämiseen, ja siksi niiden ulkoasussa ja toiminnoissa on huomioitu eri asioita kuin kotitelkkarissa. Infonäytöissä näyttöjen kehykset on minimoitu mahdollisimman huomaamattomiksi. Lisäksi virta-, äänenvoimakkuus-, kuvatila- ja muut painikkeet ovat ohikulkijoiden ulottumattomissa. Useimmat kuluttajatelevisiot on lisäksi suunniteltu toimimaan vain vaaka-asennossa, toisin kuin ammattinäytöt. Usein infonäytöt halutaankin asentaa pystyasentoon, jotta näytöt istuvat tilaan paremmin tai pystyasento tukee näytettävää sisältöä, kuten aikatauluja, paremmin.

Lue lisää eri käyttötarkoituksiin sopivista näytöistä, esimerkiksi koteloidut infonäytöt, kosketusnäytöt, tai suuret led-seinät.

4. Integroidut ominaisuudet

Kuluttajatelevisiot eivät sisällä infonäyttökäyttöön tarvittavia ominaisuuksia, kuten integroituja mediasoittimia tai muita ohjelmistoja, jotka mahdollistavat reaaliaikaisen sisällön päivityksen ja laitteiden etämonitoroinnin. Näyttöjen etähallinta on kriittistä kustannustehokkaalle, organisaatiotason digitaaliselle viestinnälle. Lue lisää digitaalisen viestinnän ratkaisuista.

Summa summarum

Kuluttajalaitteiden käyttö ei yksinkertaisesti ole kestävää tai tehokasta digitaalisessa viestinnässä. Sen sijaan yrityskäyttöön tarkoitetut laitteet tarjoavat kestävyyttä, kirkkautta, monipuolisia asennusvaihtoehtoja ja lisäominaisuuksia, jotka tekevät niistä soveltuvia ammattikäyttöön. Vaikka näiden laitteiden alkuinvestointi on suurempi, ne ovat ovat pitkällä aikavälillä kannattavampi ja luotettavampi ratkaisu. Nuukailu hankintavaiheessa kostautuu viimeistään silloin, kun TV ei kestäkään käytön edellyttämiä vaatimuksia ja järjestelmän huolto- ja uusintakustannukset ylittävät digitaalisen viestinnän tuomat säästö- ja myynninedistämishyödyt.

Laiteviidakossa ja teknisten yksityiskohtien keskellä ei kannata turhaan tuskailla, vaan kääntyä valinnoissa ennemmin ammattilaisen puoleen. Asiantuntija osaa kertoa mitä ominaisuuksia laitteilta vaaditaan, ja tiedät maksavasi oikeista ominaisuuksista.

Mitä muuta tulisi huomioida hankintavaiheessa?

Muistilista infonäyttöjen hankintaan

Infonäyttöjen hankinta alkaa tavoitteiden määrittämisestä. Parhaiten saat tehot irti, kun infonäyttöjen tarkoitus, sijoittelu ja sisältö ovat selvillä.

Tykkäätkö tästä artikkelista?

Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa Linkedinissä
Lähetä sähköpostilla